EĞİTİM DETAYLARI
Bu üç haftalık seminerde, şehirlerin edebiyat ve sinema aracılığıyla nasıl birer hikâye anlatıcısına dönüştüğünü keşfedeceğiz. Şehir yalnızca bir arka plan değil, bazen bir karakter, bazen bir bellek, bazen de bir çatışma alanıdır. Kentin anlamını ve birey üzerindeki etkisini edebiyat, sinema ve kent kuramları ışığında derinlemesine inceleyeceğiz.
1. Hafta: Şehir ve Edebiyat – Hafıza ve Metin
• Şehir, bir hatırlama mekânı mı, bir unutma mekânı mı?
• Gaston Bachelard’ın Mekânın Poetikası üzerinden kentin bireysel hafızadaki yeri.
• Marc Augé’nin Yer Olmayan Mekânlar kavramı: Modern kentlerin anonimleşen yüzü.
• Walter Benjamin’in pasajlar üzerinden kenti okuması: Bir şehrin imgeleri nasıl kurulur?
• Edebiyat ve Şehir: Örnek Çalışmalar
• Italo Calvino – Görünmez Kentler: Şehirlerin hayal gücü ve kimlikle ilişkisi.
• Orhan Pamuk – İstanbul: Hatıralar ve Şehir: Bireysel ve toplumsal hafızanın iç içe geçtiği bir anlatı.
• Virginia Woolf – Kendine Ait Bir Oda: Londra’nın edebi bir yolculuk olarak kullanımı.
• Tartışma: Katılımcılar kendi kentlerini bir anlatı unsuru olarak hayal eder ve paylaşır.
2. Hafta: Şehir ve Sinema – Mekân ve Görsel Anlatı
• Mekânın görsel hikâyelerdeki rolü:
• Sinemada kent nasıl bir karaktere dönüşür? Şehir estetiği hikâyeyi nasıl etkiler?
• David Harvey’in kentsel modernite teorisi: Şehir, kapitalizmin hikâyesini anlatabilir mi?
• Edward Soja’nın Üçüncü Mekân kavramı: Şehir, kimlik ve mekân ilişkisi.
• Sinema ve Şehir: Örnek Çalışmalar
• Wim Wenders – Berlin Üzerindeki Gökyüzü: Şehrin ruhsal melankolisi ve toplumsal geçmişi.
• Fatih Akın – Duvara Karşı: Şehir, aidiyet ve yabancılaşma ilişkisi.
• Pedro Almodóvar – Konuş Onunla: Şehirde yalnızlık ve bağ kurma deneyimleri.
• Chantal Akerman – Jeanne Dielman: Mekânın gündelik hayat ve sessizlikle anlatımı.
• Görsel Analiz: Filmlerden sahnelerle mekânın hikâyedeki işlevini çözümleme.
3. Hafta: Şehir ve Kurmaca – Toplumsal ve Bireysel Katmanlar
• Şehirlerarası karşılaştırmalar:
• Şehir yalnızca bir fiziksel mekân değil, aynı zamanda bir kimlik midir?
• Michel de Certeau’nun Gündelik Hayatın Keşfi üzerinden bireyin şehirle olan ilişkisi.
• Şehir, toplumsal kimlik ve çatışma mekânı: Lefebvre’in Mekânın Üretimi.
• Edebiyat ve Sinemada Şehir:
• Paul Auster – New York Üçlemesi: New York’un labirentvari kimliği ve birey üzerindeki etkisi.
• Murakami – 1Q84: Tokyo’nun metropol distopyası ve birey hikâyeleri.
• Walter Salles – Diarios de Motocicleta: Yolculuk ve şehirlerin hikâye kurucu işlevi.
• Nuri Bilge Ceylan – Bir Zamanlar Anadolu’da: Taşranın bir şehir anlatısı olarak konumlanışı.
• Atölye Çalışması:
• Katılımcılar kendi şehirlerini bir edebi metin ya da kısa görsel hikâye olarak tasarlar.
• Farklı şehirlerin edebiyat ve sinema üzerinden karşılaştırmalı bir analizi yapılır.
Kapsamlı Kaynaklar ve Öneriler
• Gaston Bachelard – Mekânın Poetikası
• Marc Augé – Yer Olmayan Mekânlar
• Michel de Certeau – Gündelik Hayatın Keşfi
• Henri Lefebvre – Mekânın Üretimi
• Walter Benjamin – Pasajlar
• Edward Soja – Thirdspace
Bu üç haftalık seminer, katılımcıların şehirlerin edebi ve sinematik hikâye kurgusundaki çok katmanlı rolünü anlamasını ve kendi şehirlerine yeni bir gözle bakmasını hedefler.
Aslı Kotaman Kimdir?
--
BAŞVURU KOŞULLARI
• Vakfın, başvurumu kabul etmeme (başvuruyu iptal) hakkı olduğunu kabul ederim.
• Seminer süresi boyunca, vakfın ve seminerlerin genel düzenini bozucu, vakıf çalışanlarını, seminer eğiticilerini ve diğer seminer katılımcılarını rahatsız edici söz ve davranışlar sergilemem halinde, seminer kaydımın, Uğur Mumcu Araştırmacı Gazetecilik Vakfı tarafından tek taraflı olarak feshedilmesini / iptal edilmesini kabul ve taahhüt ederim.
• Vakıf, gerektiğinde seminer programında değişiklik yapma hakkına sahiptir.
• Başvuru formları değerlendirildikten sonra ve grup yeter sayısına ulaşıldığında, başvurusu kabul edilenlere geri bildirim yapılacaktır.
• Gizlilik ilkelerimiz ve kişisel verilerin korunması hakkındaki kanun gereği, oturumlar kayıt altına alınmayacaktır. Özel durumlarda, oturumun kayıt altına alınması gerekirse, eğitmen ya da um:ag teknik ekibinden ilgili kişi katılımcıların tek tek onayını alacaktır.